Valokuvaus

Jaa-a, tänne vaikka juttua Magic Bulletista, jos ei muuta tule mieleen.

Valvojat: ProgePirkka, Snow

Valokuvaus

ViestiKirjoittaja zille » 13.07.10 17:26

Lueskelin tossa tota Mitäs muuta harrastatte kuin progeilua? -topiccia, ja pisti silmään, että paljon tuntuu olevan valokuvaajia liikkeellä täällä.

Olisi ihan hauska nähdä muiden ottamia kuvia, tai ihan muuta diipadaipaa vaan valokuvauksesta. :) Joku/jotkut tunnustautu jopa omaavansa vielä filmikameran. Tai ei vaan omaavansa vaan myös käyttävänsä. Aikamoista. Itteäni vähän harmittaa, ettei koskaan tullu tohon filmikuvaamiseen perehdyttyä niin. Niinku ihan et kehittäis itte omat kuvansa. Varmasti oma fiiliksensä siinäkin.

Ittelläni on Nikon D70S digijärkkäri ja Panasonicin kätevä digipokkari. Aina ei jaksa raahata järkkäriä mukana niin digipokkari menee kätevästi taskuun. Objektiiveja löytyy kotoota valmiiks kun isä on nuoresta asti kuvaillut.

Mun kuvailut on pääasiassa partioleireiltä. Ja jostain muistakin reissuista toki. Ja toki sit ihan muuten vaan inspiraation yllyttämänä otettuja kuvia. Mut et kamera on lähes aina mukana kyl. Reissuissa digijärkkäri mut ihan muutenkin vaan ni digipokkari löytyy kyl laukusta.

http://www.netsonic.fi/~verkko/ville/
Tuolta löytyy niitä partiokuvia monen vuoden varrelta. Niissä nyt ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Tai et taidehomoilu on vähän vähemmällä niissä, joka ehkä täällä olevia taas kiinnostaa enempi :)

http://www.facebook.com/#!/album.php?ai ... =806289661
Tuolta taas löytyy meikäläisen ottamia taidepläjäyskuvia. Jos tuo linkki nyt kelleen näkyy, Facebook-kuvagalleria.

Sitten rallikuvia tulee myös kuvailtua silloin tällöin. Itte en oo niin rallifanaatikko, mutta suvun muut miehet on.
http://ralli.verkkonen.net/
Toi on aikamoisen kuuluisa rallikuvasivusto jo. Siellä on siis meiän suvun äijien ottamia rallikuvia ja myös meikäläisen. Mut tääkin menee varmaan vähän ohi kohdeyleisön täällä :)
Kahta en vaihda, folk & blues.
zille
Progfessori

Re: Valokuvaus

ViestiKirjoittaja Wahi » 14.07.10 17:21

Joo, täällä yksi valokuvausta harrastava ilmoittautuu.

Silloin tällöin tulee kameran kanssa käveltyä ja kuvailtua kun sille päälle sattuu. Lähinnä maisemakuvia ja muuta vastaavaa.

Kalustona tällä hetkellä Sony Alpha 300 ja pari Sigman obiskaa.

Tuolla on kuvia nähtävinä: http://wa-hi.deviantart.com/gallery/ Jos DeviantArt ei ole tuttu niin kuvaa klikkaamalla saa näkymään isompana.
Wahi
Progfessori

ViestiKirjoittaja JiiPee » 15.07.10 05:35

Itse olen kelloharrastaja/keräilijä ja valokuvattua ja PhotoShopattua on tullut varmaan 10 vuotta. Eli jos tämäntyylinen "lightboxissa" suoritettu valokuvaaminen kiinnostaa, niin tässä olisi. Mua ei muunlainen kuvaus (esim. luontokuvaus) kiinnosta ollenkaan. Tavallaan tää kellojen kuvaaminen on puoli ammattia minulle tällä hetkellä.

Nettituttu ja toinen alan harrastaja John Holbrook on ottanut paljon samantyylisiä kuvia, lähinnä Rolex ja Omega-kelloista. Täällä lisää.

Tässä muutamia meikäläisen otoksia. Muutama on julkaistu amerikkalaisessa alan lehdessäkin. Right-clickaa kuvia ja "view image" niin näkyvät kokonaan. Foorumisofta typistää niitä todella ikävästi.

Kuva

Täällä lisää samasta BreitlingSourcella, joka on merkin puolivirallinen foorumi.

Kuva

Kuva

Täällä lisää meikäläisen Rolexista (johon meni toissavuoden säästöt... hulluja on monenlaisia). WatcUSeek on TimeZonen jälkeen Netin suurin harrastajafoorumi.

Kuva

Kuva

Kuva
JiiPee
Progfather

ViestiKirjoittaja Alex » 18.07.10 14:41

Tuotekuvaus, varsinkin pienten ja kiiltävien tuotteiden, on aina hyvin haastavaa.
Kaikki lika ja naarmut näkyvät armotta, samaten heijastusten kanssa saa olla tosi tarkkana.

Lisäksi syväöterävyyden hallinta edellyttää usein perspektiivinkorjausoptiikan käyttöä.

Hienoja kuvia.

--
Alex
The Nutty Progfessor

ViestiKirjoittaja JiiPee » 18.07.10 15:32

Alex kirjoitti:Tuotekuvaus, varsinkin pienten ja kiiltävien tuotteiden, on aina hyvin haastavaa.
Kaikki lika ja naarmut näkyvät armotta, samaten heijastusten kanssa saa olla tosi tarkkana.

Lisäksi syväöterävyyden hallinta edellyttää usein perspektiivinkorjausoptiikan käyttöä.

Hienoja kuvia.

--

Kiitti.

Huvittavinta valoboxissa otettujen kuvien kanssa on se, kuinka vähän kameralla on merkitystä. Olen ottanut melkein samanlaatuisia kuvia sekä 2500:n Euron ammattikameralla, että ihan tavallisella tasku-PowerShotilla. Valon filtteroiminen tasaisesti on paljon tärkeämpää. Likaa, naarmuja ja pölyä täytyy PhotoShopilla korjailla AINA, vaikka kuinka yrittää pitää kohteet 100% puhtaana.

Ne ammattikuvaajat, jotka väittävät "tekevänsä kaiken linssillä" valehtelevat (varsinkin minun alallani). Kaikki käyttävät PS:ää. Tietysti täytyy tehdä ero kuvan ja "kuvakomposition" välillä. Tämä on minun... vesiefekti on täysin feikattu PS:n layereilla/opacity-säädöllä. Hyvin tyypillistä mainoskuvissa.

Kuva
JiiPee
Progfather

ViestiKirjoittaja zille » 19.07.10 00:35

Hienoja kuvia Wahi (ja piirrustuksia) ja JiiPee. Noi lightbox-kuvat on varmasti aika haastavia.

Esim. tässä yks mun ottama vähän ton tyylinen kuva.
Kuva
Tossa on tota heijastusta aika paljonkin. Ehkä tostakin Photoshopilla ois saanut paremman. Oon tosta teettäny 60x80cm kokosen canvas-taulunkin, ja se on kyl magee.
Kahta en vaihda, folk & blues.
zille
Progfessori

Paluu Muuta