Pat Metheny

/ Jazz-fuusio / Jazz-rock / Rock-fuusio / Kylmäfuusio / Fuusio

Valvojat: ProgePirkka, Snow

ViestiKirjoittaja Lerxst77 » 02.11.07 16:03

tuolta löytyy samplet kyseisee lätttyyn

http://www.cduniverse.com/search/xx/mus ... +Group.htm
Lerxst77
Progfessori

ViestiKirjoittaja Jokke » 11.12.07 19:17

Metheny on tuttu ja kitaristina arvostan hänet 1-luokkaan.

The Way Up on parhaiten kolissut ja pidän levyä progejazz-levynä. Perusteluina: Musiikissa on selvät teemat joiden ympärille kokonaisuus on rakennettu. Omassa kategoriassa tämä on progeklassikko (en ole submitannut omaa progelevyjen top-10 PF:lle).

Uusimmista myös Speaking of Now kolisee. Valitettavasti en pysty analysoimaan syvemmin (verrattuna esim. Fäänään :wink: ), johtuen että olen puhdas harrastaja ja arvostelen fiilispohjalta.

Letter from Home menee kyllä mutta menee myös osittain liikaa pop-osastolle.

Pahoittelen rajoittuneisuuttani kyvyssä perustella näin hienon musiikin arvioinnissa :wink:
Jokke
Progfessori

ViestiKirjoittaja R2-D2 » 11.12.07 20:15

Mä olen pelkkä amatööri, mutta mulla on:

Bright Size Life
Watercolors
Offramp
As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls
Still Life (Talking)

Joista pidän kaikista, erityisesti noi kaksi viimeistä on aivan mainioita levyjä, joita voi suositella.
R2-D2
The Nutty Progfessor

ViestiKirjoittaja Jokke » 11.12.07 22:57

Voitko vielä täsmentää mitä olit kuunnellut kun tuo kuva oli otettu? :lol:
Jokke
Progfessori

ViestiKirjoittaja R2-D2 » 11.12.07 23:05

Jokke kirjoitti:Voitko vielä täsmentää mitä olit kuunnellut kun tuo kuva oli otettu? :lol:

Heh, sehän on Bruce Hornsbyn eno! Ei ihan viisas vissiin kun yrittää sytyttää röökiä korvassaan, taitaa käydä sisällä kova tuuli.
R2-D2
The Nutty Progfessor

ViestiKirjoittaja jyke » 09.01.08 22:46

Packman kirjoitti:
Mutta asiaan: jos kädestä vääntämällä pakotettaisiin valitsemaan muutama suosikki Methenyn tuotannosta, niin seuraavat tulevat hakematta mieleen:

- Bright Size Life: Jacon ja Bob Moseksen kanssa levytetty raikas klassikko, ensimmäinen miehen omissa nimissä julkistettu levy; nokkelia sävellyksiä, unohtumatonta triosoitantaa
- Pat Metheny Group (ei muuta nimeä): levyllä muurataan PMG:n sävelkielen perusta, joka kuuluu musiikissa selvästi edelleenkin
- 80/81: jazzimmasta päästä tuotantoa, levyn komeimmista sooloista vastaa Methenyn ohella suuresti kaivattu Mike Brecker
- First Circle, ensimmäinen PMG:n levy, jonka ostin, ja siksi aina erityinen paikka sydämessä; kaunis hauska ja haastavakin
- Metheny & Ornette Coleman: Song X, jälleen yksi klassikko, joka on varmaankin tuonut Colemanille tuhatpäin uusia kuulijoita; tämän nielaisevat vaivattomimmin Colemanista muuten pitävät
- Pat Metheny Trio Live: komea tupla-CD asettaa uuden riman jaskakitaratriolle
- Metheny & John Scofield: I Can See Your House From Here, oikeastaan käsittämättömän vähälle huomiolle jäänyt hyvä dokumentaatio jaskakitaran jättiläisten ystävällismiellisestä kohtaamisesta loistavan rytmiryhmän tuella

Aiheesta kevyesti sivuun: PMG on siinä mielessä muistuttanut vähän Zappan bändejä, että PMG:n alumnit ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta pääsääntöisesti päätyneet tekemään bändin ulkopuolella vähemmän innostavaa musiikkia. Poikkeuksiakin on, kuten nykybändin trumpetisti/laulaja Cuong Vu, joka on omissa nimissä julkaissut levyjä, jotka haastavat kuulijaa hyvin omaperäisellä lähestymisellä ja formaatilla trumpetti-basso-rummut -triona (erityinen trippi on minulle Come Play With Me, jonka luuppimaailma vie todella kauas arjen huolista). Jos avantgarde-jaska jo käsitteenäkin puistattaa, niin tämä saattaa olla kova pala. Myös ex-PMG-rumpali Paul Wertico on omissa nimissään tehnyt musiikillisia urotöitä. Yksi näistä on rouhea ja raaka kitaratriolevy Don't Be Scared Anymore.
Voiko tuota paremmin sanoa ?
jyke
Aktiivi

Re: Pat Metheny

ViestiKirjoittaja Prophecy » 12.07.10 08:17

Kotiuduin juuri lomamatkalle jonka ohjelmaan ymppäsin Pat Metheny Groupin songbook-kiertueen konsertin Mannheimissa 8.7.

Tiivis 2 tunnin paketti merkittäviä biisejä miehen uralta "Are you going with me?, Phase Dance, Into the dream, This is not America, Last train home" ym,ym..

Aika mykistävä ja vaikuttava keikka hyvissä olosuhteissa...
Prophecy
Man In Training

Re:

ViestiKirjoittaja kaapok » 28.07.10 01:26

Packman kirjoitti:(tässä kohtaa keski-ikäisellä vierähtää melkein kyynel muistellessa Kultsan keikkaa vuonna 87)

Aivan loistava keikka, kuten myös muutamaa vuotta myöhemmin jossain espoon (vaimikäsenyon) tapiolasalissa secret story-kiertueen keikka. Sen jälkeen miestä ei vissiin suomessa ole näkynyt.
Orchestrion-kiertuekin jäi tukholmaan, harmi!

Mutta mikä tämä songbook-juttu on? se on mennyt ihan ohi, kuulosti kivalta! saispas sen suomeen!

niin itse ihastuin methenyyn are you going with me-biisin ansiosta (olikos se offramp-levyllä) ja sen jälkeen olen seurannut aktiivisesti miestä. Free-jutut ja ja triot olen sivuuttanut liian jassina mutta progemetheny on aina kolahtanut.
Enkä paras levy mielestäni on juuri secret story, aivan loistavaa musiikkia, tunnelmia
kaapok
Prog-Meister

Edellinen

Paluu Fuusiojazz